Summer tires

Premda na prvi pogled djeluju zbunjujuće, oznake na gumama zapravo su vrlo sistematične i logične. U nastavku donosimo tačna objašnjenja za svaku pojedinu oznaku.

DIMENZIJA GUME: 195/65 R15 88T XL

195 – označava širinu gume u milimetrima
65 – označava postotak visine naspram širine gume, 65% od 195=126.75mm
R – guma je radijalna (današnji standard)
15 – označava promjer naplatka u inchima (“), jedan inch(col) ima 2.54 centimetra
88 – označava index nosivosti, pod ovim brojem se gleda koju nosivost ima pojedina guma u kilogramima, u ovom slučaju nosivost iznosi 560 kg po točku
T – Označava index brzine, T=190km/h
Xl – oznaka extra load, guma je pojačana i ima veću nosivost

OSTALE OZNAKE KOJE MOŽEMO NAĆI NA GUMAMA:

C – gume za laka dostavna vozila
RF – reinforced – guma je pojačana
RFT – Run on Flat Tire, gume koje omogućuju vožnju i nakon gubitka pritiska u njima
DOT – godina i sedmica proizvodnje gume, prva dva broja označavaju sedmicu dok zadnja dva označavaju godinu proizvodnje. Primjer DOT 5012 – guma je proizvedena u pedesetoj sedmici 2012 godine.

OZNAKE BRZINA NA GUMAMA:

Q – do 160 km/h
R – do 170 km/h
S – do 180 km/h
T – do 190 km/h
U – do 200km/h
H – do 210 km/h
V – do 240 km/h
W i ZR – do 270 km/h
Y – do 300 km/h.

Kod nas se najčešće koriste oznake za brzine T,H,V,W,ZR i Y.

Nije preporučljivo voziti brže od navedene brzine na gumama, jer dolazi do povećanja temperature gume.

Pritisak u gumama

Na gumama je također naznačen maksimalan pritisak na koji se guma smije napumpat, ponovno treba naglasiti da je to maksimalni pritisak a ne pritisak na koji se gume pumpaju. U vulkanizerskom poslu susreću se sa dosta slučajeva, gdje su gume bile napumpane na 5 bara. Guma na takvom pritisku će puknuti pod opterećenjem, samo je pitanje vremena. Zato se gume pumpaju na pritisak koji se zadan od strane proizvođača automobila a to je najčešće raspon od 2 do 2.5 bara za osobne automobile.

Slika ispod prikazuje zašto je potrebno redovito provjeravati pritsak u gumama. Površina gaznog sloja uvelike ovisi o pritiska u gumama, pri normalnom pritisku to je u prosjeku površina dlana jedne ruke, dok se pri povišenom ili smanjenom pritisku ta površina uvelike smanjuje. Također pri nižem pritisku od deklarisanog raste potrošnja goriva jer raste otpor kotrljanja, dok pri povišenom pritisku se smanjuje udobnost vožnje – guma manje apsorbira udarce i neravnine.




Komentari

komentara

PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR